Jak rozmawiać z dziećmi o szkole

Rozmawianie z dziećmi o szkole wygląda czasami jak wizyta u dentysty – dzieci odpowiadają niechętnie i z musu. A przecież nie musi tak być! Przedstawiamy kilka sprawdzonych przez nasze Nianie metod na nawiązanie rozmowy na temat szkoły z dziećmi.

W jaki sposób zatem rozpocząć dialog z dzieckiem o tym, co działo się w szkole?

Wyjdź ponad „jak ci minął dzień?” czy „co robiliście w szkole?” – Mimo, że te pytania stanowią naturalny sposób na zagajenie rozmowy, nie implikują jednak złożonych odpowiedzi ze strony dziecka. Zachęcamy rodziców do przygotowania się do rozmowy z dzieckiem poprzez dokładne poznanie planu dnia i pogłębienie suchych faktów o rzeczywiste odczucia dziecka. Wówczas dzieci mają szansę wypowiedzieć się na tematy, które są dla nich ważne (więc uczą się zdrowej ekspresji swojej osobowości) i czują ekscytację związaną z dzieleniem się informacjami z rodzicami.

Podajemy przykładowe pytania, które można wykorzystać przy rozpoczynaniu rozmowy z dzieckiem. Pamiętajmy, by nie krytykować dziecka w trakcie jego wypowiedzi – może to spowodować jego zamknięcie na dalszą komunikację.

Przykładowe pytania:

– Jaką historię czytał nauczyciel klasie?

– jaka była twoja ulubiona część tej historii?

– jaka część historii najbardziej podobała się (imię przyjaciela)?

– czego nie możesz się doczekać w szkole jutro?

– co ci się najbardziej podobało tym roku szkolnym(to pytanie można zadawać kilka razy w roku)?

– czy coś ci się nie podobało w szkole dzisiaj?

– czy udało ci się skończyć wszystkie zadania przed końcem lekcji?

– co było na obiad?

– z kim siedziałeś/aś na obiedzie? O czym rozmawialiście?

– z kim się dzisiaj bawiłaś?

– co twoi przyjaciele robią w weekend?

Dlaczego jest ważne, by rozmawiać z dziećmi o szkole?

Konkretne pytania na temat aktywności są pomocne. Z jednej strony, odpowiedzi na nasze pytania dają pogląd, czy dziecko jest zaangażowane i skoncentrowane w szkole. Z drugiej zaś, widzimy, czy nauczyciel angażuje swoich uczniów w czytanie i lektury. Pytania odnoszące się do towarzyskich aspektów dostarczają informacji na temat rozwoju społecznego dziecka – przez zadawanie pytań na temat przerw i aktywności grupowych, można łatwo zrozumieć, w jaki sposób dziecko obcuje z rówieśnikami.

Można dziecku zadać trzy pytania po szkole, dzięki którym otrzymamy wartościowy pogląd na to, co dzieje się w jego życiu. Jedno pytanie może być związane stricte z nauką, jedno z relacjami towarzyskimi i jedno otwarte pytanie „Co w dzisiejszym dniu podobało się Tobie najbardziej?”

Zachęcamy do wypróbowania opisanych narzędzi komunikacji – otwierają one zarówno dzieci, jak i dorosłych.

 

Autorem artykułu jest:

Artykuły

Jak wyprawić urodziny dziecka?
My rodzice jesteśmy tak zapracowani, żyjemy szybko i...
E-book z przepisami kulinarnymi "Apetycznie w Bibliotece w Józefosławiu"
W ramach projektu „Zdrowa mama, zdrowe dziecko” realizowanego...
Sztuki Walki Dla Dzieci
Pierwszym powodem, dla którego rodzice zapisują dzieci na...
Warsztaty Psychologiczne Dla Uczniów Inteligencja Emocjonalna
Prowadzi dr Agnieszka Bukowska Oferowany przez nas cykl obejmuje: -...